Fuldt hus til en af ugens anmeldte bøger

Rørende og mesterligt skrevet.

Af:: Katrine Nadia Jørgensen, Anna Pia Holmgaard og Amrit Maria Pal
30. apr. 2015 | Livsstil | ALT for damerne

Mesterligt krigsværk
"Afgrunden" Af Kim Leine

Gyldendal, 591 sider, 299,95 kr.

Hvis du var vild med de blodige krigsscener i Bornedals "1864", vil du med sikkerhed dykke dybt ned i Kim Leines store historiske værk "Afgrunden". Romanen handler om tvillingebrødrene Ib og Kaj, der frivilligt tager til Finland for at kæmpe under borgerkrigen i 1918. Tvillingerne vil forebygge et nyt Dybbøl og kaster sig ud på slagmarken, som beskrives smukt og sanseligt – for eksempel når maskingeværernes kugler svinger "som rolige penduler mellem træerne". Men vi kommer også ind under huden på hovedpersonerne og den udvikling, de gennemgår i en historisk tid, som vi alle er formet af. Rørende og mesterligt skrevet. knj

Forblæste generationer
"Frø" Af Mads Nygaard

People's Press, 314 sider, 300 kr.

Hirtshals er ikke for børn. Især ikke nede på "Den Gule", hvor fiskerne lander efter togt, bander og slås. Indimellem får de en dame med ned på "Husmorstranden", hvor man lægger sig som pige og vågner som noget andet, som det hedder i Mads Nygaards udmærkede, barske generationsskildring fra det nordligste Danmark. Solveig er ung, bor hjemme − vil væk og møder Frithjof, der med sin frømandsuddannelse har ny status. Men ægteskabet drukner i alkohol, og sønnen Svend må leve med synet af sin mors deroute. Nygaard ved, hvad Hirtshals er, romantiserer intet. Uden kærlighed, ingen menneskelighed, bare overlevelse. Velskrevet, knap, og præcis så kantet, at den er til at holde af. ap

Umulig at lægge fra sig
"Hvor intet kan røre dig" af Simone van der Vlugt

Forlaget Punktum, 256 sider, 249,95 kroner

Uhyggelig, intens og enkel er historien om Lisa og hendes lille datter, der bliver taget til fange i deres hjem af en undvegen psykopat, der har slået sine børn og sin kone ihjel. Journalisten Senta kommer forbi huset ved et tilfælde og får øjenkontakt med Lisa, men da hun vil hente hjælp, kører hun galt og vågner op med hukommelsestab. Og så er et kapløb med tiden sat i gang. Denne hollandske thriller er voldsomt populær verden over – og med god grund: Den er ganske enkel umulig at lægge fra sig. Stærke kvinderoller, stærk hovedhistorie og grum karaktertegning overskygger de noget svage ægteskabelige bihistorier og serverer en gedigen omgang spænding. amp