Læs ugens boganmeldelser

Af: Katrine Nadia Jørgensen, Anna Pia Holmgaard og Amrit Maria Pal Foto: Presse
06. feb. 2015 | Livsstil | ALT for damerne

Barndomsbilleder

"Spejlkamel"
Af Daniel Dalgaard
Samleren, 64 sider, 199,95 kr.

For et par år siden debuterede den unge forfatter Daniel Dalgaard med en digtsamling om vor tids underkuede mand. Anmelderne var begejstrede for "Vi er ikke konger", og nu kører forfatteren videre i samme spor med "Spejlkamel", der er en samling digte – eller skal vi kalde dem for små, sanselige fortællinger – om banale dagligdags situationer, politiske overvejelser og barndomsminder. Undertegnede er mest betaget af situationerne fra barndommen, der både er konkrete, humoristiske og vækker genklang til min egen barndom i 80'erne: Familien, der hver dag ser video-optagelser fra dagen før. Barnet i nærkontakt med en ko. Og fødselsdagsbarnet, der får sunget fødselsdagssang af klassen, mens han græder og tænker på, om politiet vil tage hans nye cykel. Knj

Gaaab, hvor de dog knalder
"Fanget af dig"
Af Sylvia Day
Politikens forlag, 430 sider, 150 kr.

Der er en periode i enhver bogelskers liv, hvor man læser alt. Som i ALT. Det kaldes binge-reading. Jeg læste for eksempel en del teen-hestemagasiner, ugebladsnoveller, Julia-bøger, Barbara Cartland, Puk-bøger, alle tegneserier i nærheden. Bøger af så forskellig kvalitet, at jeg også fandt ud af, hvad der er godt. At læse den såkaldt erotiske roman om Eva, hendes nyslåede mand, Gideon, og deres jalousi, læber, stærke ansigter, svulmende bryster og spændingsforladte kn...rier i "Fanget af dig" giver samme følelse. Så inderligt kedelig, at man scanner siderne for dog at finde det næste knald at lune sig på. Det lykkes ikke – selv sex er kedeligt i denne version. ap

Når piger forsvinder
"Fars pige"
Af Margie Orford
Lindhardt og Ringhof, 360 sider, 249,95 kr.

Da en pige bliver bortført, falder mistanken på hendes far, den brutale politikommissær Riedwaan, chef for Cape Towns bandeenhed. Riedwaan suspenderes, mens undersøgelsen står på, og desperat henvender han sig til Dr. Clare Hart, specialist i bortførte piger. Clare Hart ved, at gangstere i Cape Towns ghettoer beviser deres værd ved at mishandle piger, og at oddsene for et offers overlevelse forværres minut for minut. Hun sætter derfor alt ind på at finde pigen uden politiets medvirken, selv om det er både vanskeligt og livsfarligt. Forfatteren, der som ung var studenteraktivist i Sydafrika, sad fængslet i Cape Town i 1985 og har blandt andet herfra omsat sine politiske erfaringer til handlingsmættede krimier. Sproget flyder lækkert, og personerne er dystre og troværdige. amp