Anmeldelse af  Michael Katz Krefeld nyeste roman

Af:: Anna Pia Holmgaard, Katrine Nadia Jørgensen og Amrit Maria Pal Foto: PR.
03. okt. 2014 | Livsstil | ALT for damerne

Styg og medrivende krimi
"Savnet"
Af Michael Katz Krefeld
Lindhardt&Ringhof, 416 sider, 299 kr.

Michael Katz Krefeld ryster aldrig på hånden, når der skal skrues op for ondskab, udspekulerede plot og skarpe persontegninger. Således også i den seneste krimi, som er nummer to i serien om Thomas Ravn, en martret efterforsker. Han kontaktes af Louise, hvis bror er forsvundet i Berlin, og de tager til byen for at finde ud af, hvad der skete. Sporene fører tilbage til DDR's sidste dage, hvor Stasi-bødlen Hausser huserede. Katz Krefeld kombinerer igen det personlige, den plagede betjent, med storpolitik og en hårdt tegnet spændingskurve, der lader læseren blive hængende side efter side. En serieklassiker er vist på vej med yderligere otte bind om Ravn undervejs... ap

Fremragende forstadshumor
"Pendlerne"
Af Simon Fruelund
Gyldendal, 192 sider, 199,95 kroner

Simon Fruelund har skrevet en fremragende, lille roman om et enkelt togs bevægelse hen over Sjælland. I "Pendlerne" bumler vi fra Kalundborg til Østerport, og undervejs møder vi en række skæbner, der kun har deres pendlertilværelse til fælles. En mand er ved at blive skilt, en kvinde har fået gang i både sexliv og brændeovn, efter hun er flyttet på landet med sin mand, og en teenager er på vej mod sin praktik hos hestehandleren i Mørkøv. Det hele beskrives nøgternt registrerende udefra, mens humoren bobler mellem linjerne. Det er forstadshumor, når det er bedst. knj

Moderne krimi med kant
"Det norske job"
Af Øbro og Tornbjerg
Politikens Forlag, 320 sider, 250 kr.

"Det norske job" er en moderne krimi med klichéerne på plads: Den hårdkogte narkogangster, hvis akilleshæl er kærligheden til sønnen. Rigmandsdatteren, der vælter sig i stoffer, penge og sex og bliver udnyttet af narkogangsteren, indtil han også udvikler et blødt punkt for hende. Det danske opklarerpar, der i samarbejde med internationalt politi sætter alt ind – også privatlivet – på at fange gangsteren og hans boss. Gamle følelser, der fyrer yderligere op under sagen. Intet nyt under solen her. Og dog! For den yderst overraskende slutning og det høje fortælletempo gør krimien særligt medrivende og underholdende. amp