Bryllup sociale medier
SPONSORERET indhold

Opdagede du sommerens bryllupstendens?

Og hvis du har været bryllupsgæst i løbet af sommeren – eller selv er blevet gift – ja, så har du nok allerede opdaget det.

Af:: Mi Skjold Brix Foto: Alamy
26. jul. 2014 | Livsstil | ALT for damerne

En bryllupsinviation via Instagram, bryllupshashtags og live feed med billeder på storskærm er nemlig nogle af de store digitale bryllupstendenser i årets bryllupssæson.

I USA kan man ligefrem hyre professionel hjælp til det. Hotelkæden W Hotels i New York tilbyder eksempelvis at sørge for, at dit bryllup ikke går ubemærket hen på sociale medier for den nette sum af 16.500 kr.

Flere danske bryllupsarrangører melder også om en stigende interesse for at gøre Facebook og Instagram til en del af den romantiske dag. Én af dem er Sofie Brink:

"Det bliver brugt til at opbygge en spænding til selve dagen."

- Jeg tænker det ind i planlægningen på den måde, at man allerede fra start i invitationen kan opfordre gæsterne til at bruge et bestem hashtag, hvilket også kan bruges op til brylluppet. Eksempelvis, når man er ude og købe kjole og vil dele dette med sine venner og de andre gæster. På den måde bliver det brugt til at opbygge en spænding til selve dagen, siger hun.

Hun mener, at det under selve festen er en god måde at få gæsterne til at engagere sig. Og efterfølgende er det en nem måde at samle alle billederne.

LÆS OGSÅ på Eurowoman.dk: Her er de bedste bøger til din sommer 

Sendte invitationen på Instagram
For Charlotte Østergaard Jørgensen, der d. 13. september i år giver Rasmus sit ja, er det også et centralt punkt i planlægningen.

- Vi lavede vores "save the date" på Instagram som det første, hvor du kan sende billeder privat. Bagefter sendte vi de samme med posten. Vores invitation skal også laves med et billede fra Instagram, og det samme gælder bordkort, fortæller Charlotte.

Parret har også udpeget et hashtag, som de ønsker, at deres bryllupsgæster skal bruge:

- Vi synes, det var en virkelig god måde at samle og finde billederne. Det er meget oppe i tiden, og jeg kender faktisk mange, der aldrig får kigget i deres fotoalbum fra brylluppet, så det er en god måde. Og så er der jo kommet mange værktøjer, som gør det muligt at printe billederne, hvis man skulle have lyst, siger hun (se listen over de apps, Charlotte har brugt i sin bryllupsplanlægning i faktaboksen til venstre).

Derfor deler vi på sociale medier
Tendensen med sociale medier på den store sag overrasker ikke Christiane Vejlø, digital trendanalytiker og stifter af Elektronista.dk. Hun mener, at den har været længe undervejs og spiller på nogle grundlæggende menneskelige mekanismer:

- Så snart vi har en oplevelse, der vækker en følelse, er vi begyndt at koble det sammen med at skulle videreformidle det. Når vi ser noget smukt, vil vi gerne dele det, og når vi læser noget grufuldt, deler vi det også. Jeg tror, det er noget iboende menneskeligt, og der er stor social kapital i den slags, siger hun.

LÆS OGSÅ: Hold bryllup på 3 budgetter

"Ender det med at blive asocialt, at alle sidder med deres telefon?"

Men med sociale mediers indtog kommer også konsekvenser og deraf vigtige overvejelser:

- Det er kommet dertil, hvor vi bliver nødt til at vurdere, hvad vores sociale mediestrategi er. Vil vi invitere på Facebook, vil vi bruge Facebook til at kommunikere ud, at vi glæder os og risikere at såre dem, der ikke er inviteret og hvad så under brylluppet? Ender det med at blive asocialt, at alle sidder med deres telefon? Og hvem må dele og hvornår? Risikerer vi, at der bliver delt nogle billeder, vi gerne ville have været foruden, spørger hun.

Risikoen ved tagging
For Charlotte Østergaard Jørgensen har det aldrig været et spørgsmål om til eller fra. Men hun medgiver, at valget om at bruge hashtagget også er en risiko:

- Vi kan jo ikke vide, om der slet ikke bliver taget nogen gode billeder. Derfor har jeg også tænkt mig, at spørge et par stykker, om de vil være behjælpelige og sørge for, at der bliver taget nogle gode undervejs, siger hun, men tager ikke et eventuelt dårligt resultat så tungt:

- Jeg tror, at vi kan gøre det, fordi vores bryllupsgæster især består af jævnaldrende venner og knap så mange ældre familiemedlemmer. Så er risikoen for, at det går galt knap så stor, siger hun.